tirsdag 4. januar 2011

Vaskeroms inspirasjon


Begynner man å få fritidsproblemer når man planlegger vaskerom som ikke skal innredes på enda noen år? Jeg sitter nå her i hvert fall og funderer på hvordan det smartest mulig kan innredes.

Har forandret en del på huset inni det etter vi tegnet det. Kjempefornøyd med å få godkjent å stappe så godt som alt av tekniske ting inn på ett rom! Vi hadde ikke egentlig lagt opp til ett eget rom for dette. Jeg har alltid visst at sikringskap og varmtvannstank må stå en plass. Men nå var det plutselig 4 skap til og varmepumpe. Hjelpes! Fikk skrapt sammen til 16ox270 cm og det ble godkjent av Hubby. Det måtte ofres litt fra badet og vaskerommet har endt opp med å bli 230x270 cm. Derfor må jeg planlegge;)

Genialt å tegne litt hos Ikea og andre blogger og hussider har utrolig mye insprasjon. Har i hvert fall kommet frem til at vaskerommet må bestå av dette:

- Høyskap. Til strykebrett, langkoster og lignende.
- Stor vask.
- Benkeplass til å brette klær.
- Et eller annet sorteringssystem til skittentøyet. Ikea hjelper nok gjerne til.
- Garderobestang slik at klær kan tørkes på kleshengere.
- Vaskemaskin og tørketrommel i ryggvenlig høyde. Se dette vaskeromsinnlegget hos Den gamle stil.
- En slik hylle under noen av overskapene. Grei til litt småoppbevaring.
- En eller annen form for tørking av klær. Ikea kan nok hjelpe til der også. Genialt med systemet "Den gamle stil" har på veggen.


Alle bilder: Houzz.com

Tar veldig gjerne imot tips fra dere med vaskeromserfaring;)

En herlig kveld til dere. Nå må jeg få ryddet ut av kofferten min. Har stått på samme plass i to dager nå...

7 kommentarer:

Eli Betten sa...

Kjære alpakka for ett vaskerom på det første bildet! JA TAKK :D
Ellers er jeg som deg - på planleggingen, selve vaskerommet blir ikke flyttet og større før om flere år ser det ut til. Ü

adales verden sa...

JAAA til bedre vaskerom;)) jeg har et veldig lite gjennomtenkt vaskerom og ønsker meg sååååå et nytt, iallefall et opp-pusset et.
Lykke til, må følge med her sjønner jeg;) klem

MissMette sa...

Ja til bedre vaskerom her også ;) Vi har et som absolutt skulle ha hatt en oppussing :) men blir vel ikke på lenge ennå tenker jeg - men alltid kjekt med tips og ideer... Syns du har funne mange flotte ideer til et vaskerom her jeg... Gleder meg til å følge deg videre. Ha en flott kveld vider, klem fra Mette

Chic - Romantique sa...

Ah, drømme! Jeg som synes at JEG har fått god plass på vaskerommet..med det menes vel egentlig at jeg har endelig FÅTT et vaskerom! Fra en liten treroms i byen til hus på landet er det mange oppjusteringer. Men dette vaskerommet her var jo bare himmelsk! Nå fikk jeg lyst til å pusse opp kjeller`n! (det skal jeg ikke si til samboeren, han holder fortsatt på med de øvrige etasjer..)
Jeg har et innlegg med noen gode løsninger fra Ikea:

http://chic-romantique.blogspot.com/2010/09/vaskerom.html

Jeg er veldig glad for veggstativet, det er så plassbesparende og lettvint!

Anonym sa...

Heisann.
jeg syntes det er lurt å planlegge allerede nå, jo tidligere jo bedre. da slipper det å bli halvgjort når dere står oppi det. selv brukte vi ca 1 år på å planlegge og tegne om huset vi flyttet inn i mai 09.
når det kommer til tips til vaskerom så gjør det så stort som mulig. masse skap plass til å legge på plass alt tøyet, hva er vel bedre enn å slipp å gå rundt å legge på plass tøy i alle soverommene?!
vi er veldig fornøyd med å ha utgansdør fra vaskerommet, da kan en svart mann gå inn dit og slenge tøyet rett i vaskemaskinen. så er det praktisk å bare åpne døra å henge tøyet ut. vi savner en dusj på vaskrommet en enkel som hunden kunne dusjet i. vi har hageslangen rett på utsiden av vaskerommet med tanke på skittene barn som trenger å bli spylt før de skal inn.
Sjakt er en lurt,vi har det ikke:(
sorteringssystem for skitten tøy
benk til å brette tøy på
stor god vask
vaskemaskin og tørketrommel i arbeidshøyde, det samme er veldig lurt med oppvaskmaskinen.
lytt å hør på andre som har bygget hus, mange lure tips å få med seg. du kan aldri være for godt forberedt :)
lykke til med planleggingen.
Nora

Heims verden sa...

Tusen takk for tips!! Jeg noterer;) hehe

Unknown sa...

Hej, vilka härliga bilder, smarta lösningar! Gillar också bilden på sockorna!