lørdag 17. september 2011

Strikker babyteppe


Jeg prøver meg av og til på noen strikkeprosjekter. Men det må være litt variert. Hadde ikke holdt ut om jeg bare skulle strikket rett frem og tilbake. Fant en oppskrift på et babyteppe i et blad for litt siden og skrev den ned på mobilen. 

Har kommet en del lenger enn dette. Går ganske fort siden pinnene og garnet er ganske tjukt. Om du er en erfaren strikker kan du vel nesten se på bildet hvordan jeg har gjort det, men hvis ikke er dette oppskriften.
Legg opp 124 m på pinne nr. 5  og strikk 8 pinner rett(jeg brukte rundpinne, 80 cm.) De fire første og siste maskene på pinnen strikkes rett på alle pinnene, resten strikkes i mønster, strikk til ønsket lengde. Avslutt med 8 riller. 1. pinne: 4 rette, 4 vrange, gjenta pinnen ut. 2-4 pinne: strikk rett over rett og vrangt over vrangt. 5 pinne: strikk vrangt over rett og rett over vrangt. 6-8 pinne: strikk vrangt over vrangt og rett over rett. Gjenta. Teppet skal bli ca 95 cm bredt. Jeg glemte jo selvfølgelig å skrive ned hvor mye garn som skulle brukes. Men kjøpte 8 nøster så satser på at det blir en grei lengde på det. Syntes fargen var så fin og passer til jenter og gutter. Så nå får vi se hvilken liten baby som skal rulles inn i dette.

Her nytes helgen og jeg slapper av nå etter rydding og husvask. Tror kanskje det blir kino i kveld. Har enda ikke fått sett Hodejegerne så det hadde vært gøy! Håper dere har en fin helg og får en fin lørdagskveld.

Silje

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det kommer til å bli et flott teppe!

Etter at du har reklamert om pinterest har jeg vært hekta! Ser, og ser og ser. Finner masse inspirasjon. Takk for at du viste meg den siden!
Klem

Mailinn`s interiørblogg sa...

så flink du er som kan strikke. har også sååå lyst til å lære meg det siden jeg har en liten spire i magen=) kanskje en vakker dag0) likte tykkelsen på garnet og fargen. passer til både gutt og jente. Hodejegerne har jeg også såå lyst til å se. planen var å dra i går men pga besøk blir det kanskje utsatt til idag. føler jeg må ``forte``meg litt med kino besøk før den lille kommer. hehe=) ha ei toppers uke=)

Andrea Nepstad sa...

Så koselig med baby teppe!! :) Det blir nok kjempe fint :)